Nieuws
IGJ rapport en onze reactie
Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd
Inspectierapport november 2020
Onze reactie
De kennisgeving van inspectie om de maatregel te beëindigen, is door bestuurders, medewerkers en cliënten blij ontvangen. De bestuurders zullen zeker er op toezien dat er voldoende deskundige zorgverleners beschikbaar zijn, afgestemd op de aanwezige cliënten en de actuele hulpvragen. Ook is de huidige dagbesteding, die in coronatijd gewoon voortgang had, weer aangevuld met zinvolle en plezierige dagbesteding binnen het atelier. Deze heeft terug vorm gekregen, nu op de locatie HartenWeide, en een herstart gemaakt met externe opdrachten om het zorgaanbod uit te breiden. (inpakwerkzaamheden als mondkapjes en kerstattenties) De horeca zal ivm coronamaatregelen nog niet van start kunnen op de HartenInn. Wel is er een tafeltje dekje-service opgezet en ontwikkelen we opnieuw dagbesteding, binnen de normen van het RIVM. Hoewel de klachten en signalen van derden betreffende de waterschade geen onderdeel waren van de beoordeling van de maatregel door inspectie, hebben zij zeker een impact gehad voor de onrust onder bewoners. We zijn er trots op deze adequaat opgelost te hebben en de werkzaamheden zullen conform stappenplan afgerond worden. De beëindiging van het aanwijzings-traject geeft de bestuurders tijd en energie voor de verdere ontwikkeling van stabiele teams en de borging van de kwaliteit van de HartenHoeve.
Inspectierapport juli 2020
Onze reactie
De HartenHoeve is tevreden met de waarneming van de Inspectie dat er grote verbeteringen zijn gerealiseerd zodat er een voldoende beoordeling is van de norm: ‘Professionele afwegingen’. Zij betreurt het dat gedurende het vervolgonderzoek tijdens de Covid-19 periode, de Inspectie opnieuw de inzet van ‘Voldoende deskundige zorgverleners’ onvoldoende heeft bevonden, na wel gesignaleerde bijstellingen op verschillende gebieden. HartenHoeve kan de Inspectie op korte termijn aanvullende informatie doen toekomen waarmee zij hoopt dat de inspectie volledig overtuigd is van de professionele inzet binnen de HartenHoeve. De HartenHoeve meent dat de ingeslagen weg naar aanpassing van de organisatie en het zorgaanbod, voor de Inspectie voldoende transparant en overtuigend kan zijn om vertrouwen te hebben in de intenties en de deskundigheid van de organisatie en het bestuur. Alles is de HartenHoeve er aan gelegen om te voldoen aan de door de Inspectie gehanteerde normen, om een professionele zorgplek te zijn binnen de reguliere hulpverlening. Tot slot is de HartenHoeve blij dat uit onderzoek en de zakelijke weergave van de Inspectie blijkt dat er nu geen belemmeringen meer zijn om weer nieuwe jeugdigen aan te melden binnen de dagbesteding met bijzonder en veelkleurig zorgaanbod.
.
Inspectierapport januari 2020
Onze reactie
De HartenHoeve is blij dat de inspectie de verbeteringen op basis van oa de HKZ certificering heeft gesignaleerd. Ondanks de gemeten tevredenheid van de cliënten benadrukt inspectie dat twee (van de zeven) normen onvoldoende zijn, gevolgd door een buitenproportionele maatregel. De rapportage heeft voor de medewerkers van de HartenHoeve een grote impact en zal opnieuw gevolgen hebben voor besluiten van plaatselijke gemeenten. De HartenHoeve zal met grote inzet zich blijven hard maken voor zorg op maat en het welzijn van de cliënten.
Hoewel de HartenHoeve altijd respectvol en zorgvuldig is omgegaan met bezoek en conceptrapportages van inspectie, is deze naar mening van de HartenHoeve niet uitgegaan van vertrouwen, zoals beschreven in het IGJ-afwegingskader. HartenHoeve meent dat enkele conclusies zijn gebaseerd op feitelijke onjuistheden en foutieve interpretaties van normen. Normen die voor de HartenHoeve uitgangspunten in de zorg zijn en op grond waarvan HartenHoeve haar zorg monitort en uitvoert.
De bestuurder overweegt dan ook een officiële klacht in te dienen tegen de werkwijze en getrokken conclusies van inspectie. HartenHoeve zal zoals altijd goede en persoonsgerichte zorg geven en heeft inmiddels de twee volgens de IGJ onvoldoende beoordeelde normen op orde.
.
Inspectierapport mei 2019
Onze reactie
Het bezoek van IGJ en hun rapport geeft ons een energieboots om verder aan de slag te gaan met de kwaliteitsontwikkeling van de zorg die we bieden. Het rapport zet ons met elkaar op scherp en geeft richting. Het sluit goed aan bij de reeds ingezette transitie van familiebedrijf en zorgboer naar serieuze en unieke zorgverlener met passie.
Tot 31 december 2018 waren we nog aangesloten bij het keurmerk van de Federatie Zorgboeren, maar bij de nieuwe weg van kwaliteits-aanpassing zijn we overgegaan naar het keurmerk Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling Zorg (HKZ). We hebben op 30 april 2019 de eerste fase succesvol doorlopen.
Hoewel er een zekere mate van teleurstelling is over de eenzijdige toon in het compacte verslag zullen we van harte de tips en adviezen vanuit de IGJ nu, tegelijkertijd met de reeds ingezette transitie, gaan integreren in de organisatie. We hopen binnenkort de IGJ opnieuw te mogen verwelkomen om aan te tonen dat wij onze taak als professionele zorgaanbieder serieus nemen en dat we blijven gaan voor een mooi zorgbedrijf, zonder het familiegevoel te verliezen.
.